Informacje SO Przemyśl

PETYCJE  JEDNOSTKOWE

 

  I.    Petycja dotycząca udostępnienia najnowszego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 listopada 2018 r. oraz treści petycji - sędziom Sądu Okręgowego oraz sędziom podległych Sądowi Okręgowemu sądów rejonowych.

 

- Petycja wpłynęła w dniu 10 grudnia 2018 r. 

- Wnioskodawca Pan Piotr Zientała wyraził zgodę na publikację jego danych osobowych. 
- Trwa analiza treści petycji – petycja w rozpoznaniu.
odpowiedź_na_petycję.pdf

treść_petycji.pdf
załącznik_do_petycji_-_postanowienie.pdf

 

  II.    Petycja dotycząca udostępnienia załączonego do  petycji  wykazu przepisów, które należy znowelizować i problemów, które  należy prawnie uregulować w zakresie  reformy wymiaru sprawiedliwosci i innych ważnych kwestii społecznych - sędziom Sądu Okręgowego oraz sędziom podległych Sądowi Okręgowemu sądów rejonowych.

- Petycja wpłynęła w dniu 22 marca 2019 r. 
- Wnioskodawca Pani Renata Sutor, która wyraziła zgodę na publikację jej danych osobowych. 

 petycja.docx

odpowiedź_na__petycję.pdf

 

 

III.  Petycja dotycząca udostępnienia załączonego do  petycji postanowienia  Sądu Najwyższego z dnia 29 maja 2020 r. sygn.akt I CSK 566/19  sędziom Sądu Okręgowego w Przemyslu  I Wydziału Cywilnego - w celu  wypracowania jednolitego stanowiska orzeczniczego w zakresie okoliczności wpływu elementu strefy kontrolowanej sieci przesyłowych na wysokość wynagrodzenia  za ustanowienie służebności przesyłu.

- Petycja wpłynęła w dniu 29 czerwca 2020 r. 
- Wnioskodawca :  Krystyna Szostak, która wyraziła zgodę na publikację jej danych osobowych. 

 pdfTreść petycji.pdf

pdfzalacznik_do_petycji.pdf

pdfodpowiedź_na_petycje.pdf 

 

IV. Petycja dotycząca udostępnienia sędziom sądu okręgowego i podległych sądów rejonowych materiałów informacyjnych na temat  hipotecznych kredytów walutowych.

- Petycja wpłynęła w dniu 28 grudnia 2021 r. 
- Wnioskodawca Pan Robert Gwiazdowski  wyraził zgodę na publikację danych osobowych

petycja_z_27.12.2021r.pdf

Załącznik do petycji.pdf 6.53 MB

odpowiedź_na_petycję.pdf

 

V.Petycja dotycząca udostępnienia sędziom Sądu Okręgowego w Przemyślu I Wydziału Cywilnego  jej treści zawierającej najnowsze orzeczenia Sądu Najwyższego w sprawie wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu.

- Petycja wpłynęła w dniu 11 stycznia 2022 r.  i uwzględniona
- Wnioskodawca nie  wyraził zgody na publikację danych osobowych

 pdfpetycja z 10.01.22r.pdf

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PETYCJE  WIELOKROTNE

 

Petycja wielokrotna w sprawie udostępnienia materiałów informacyjnych sędziom Sądu Okręgowego w Przemyślu oraz sędziom podległych Sądowi Okręgowemu w Przemyślu Sądów Rejonowych dotyczących tematyki kredytów złotowych indeksowanych / denominowanych do walut obcych.

Petycja wpłynęła w dniu 5 października 2018 r. (A-055-3/18)

Zarządzono łączne rozpoznanie petycji jako petycji wielokrotnej. Trwa analiza treści petycji – petycja w rozpoznaniu.

W związku z tym, że petycja ma charakter petycji wielokrotnej ogłasza się, że okres oczekiwania na dalsze petycje dotyczące tej tematyki wynosi 2 miesiące od dnia opublikowania niniejszego ogłoszenia.

Autorzy petycji nie wyrazili zgody na ujawnienie ich danych osobowych.

https://www.tarnobrzeg.so.gov.pl/sites/default/files/Petycja.docx

petycja.docx

 ogłoszenie.pdf

Podstawa prawna :  Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach ( Dz.U. z 2018 r., poz. 870) -

Załączniki:
Lp.Tytuł załącznikaData wprowadzeniaWprowadziłPlik
1ustawa o petycjach2022-11-17Małgorzata Bielańska-JekabsonDownload this file (ustawa o petycjach)ustawa o petycjach
...

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ MEDIACJI - 19 PAŹDZIERNIKA 2023 R.

TYDZIEŃ MEDIACJI – 16-20 PAŹDZIERNIKA 2023 R.

 

W związku z  obchodami Międzynarodowego Dnia Mediacji  i Tygodnia Mediacji w  Sądzie Okręgowym w Przemyślu  i w  sądach rejonowych okręgu przemyskiego wyznaczono dyżury telefoniczne oraz  przyjęcia  w siedzibach sądów przez  mediatorów stałych, asystentów sędziego i kruatorów zawodowych, którzy będą udzielać nieodpłatnie fachowych informacji na temat mediacji sądowej i pozasądowej, według poniższego harmonogramu:

 

Sąd Okręgowy w Przemyślu
Telefoniczny dyżur stałego mediatora :
16 i 18.10.2023 r. w godz. od 10:00 do 12:00 pod nr tel. 16 676-13-82.


Sąd Rejonowy w Przemyślu 
Dyżury telefoniczne asystentów sędziego w godz. od 9.00-11.00 :

16.10.2023r. pod nr tel. 16 679-45-05
17.10.2023r. pod nr tel. 16 679-45-32
18.10.2023r. pod nr tel. 16 679-45-32
19.10.2023r. pod nr tel. 16 679-45-40
20.10.2023r. pod nr tel. 16 679-45-32

Sąd Rejonowy w Jarosławiu
Dyżur stałego mediatora w budynku sądu przy ul. Czarnieckiego 4 pokój nr 10 :
17.10.2023 r. od 10.00-13.00
Dyżury kuratorów zawodowych
16-20.10.2023 r. godz. 10.00-13.00, pokój nr 114

Sąd Rejonowy w Przeworsku
Dyżur telefoniczny asystenta sędziego :
16-20.10.2023 r. w godz. od 10.00 do 12:00 pod nr tel. 16 649-08-41
Dyżur telefoniczny st. kuratora zawodowego- stałego mediatora 2
16 i 18.10.2023 r. w godz. od 10.00-14.00 pod nr tel. 16 649-08-59

Sąd Rejonowy w Lubaczowie
Dyżury asystenta sędziego, telefoniczne i w budynku sądu w godz. od 9.00-14.00:
16 - 20.10.2023 r. -.pokój nr 23 – tel. 16 632-50-74

 

Mediatorzy stali

Kwestie dotyczące wpisu na listę stałych mediatorów reguluje ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2062).

Stałym mediatorem może być osoba fizyczna, która:

  1. spełnia warunki określone w art. 1832 § 1 i 2 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1822),
  2. ma wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia mediacji,
  3. ukończyła 26 lat,
  4. zna język polski,
  5. nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
  6. została wpisana na listę stałych mediatorów prowadzoną przez Prezesa Sądu Okręgowego.
Osoba ubiegająca się o wpis na listę stałych mediatorów powinna przedłożyć:

  • wniosek skierowany do Prezesa Sądu Okręgowego w Przemyślu o wpis na listę stałych mediatorów, (zgodnie z załącznikiem do Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie prowadzenia listy stałych mediatorów, Dz. U. z 2016 r.  poz. 122),
  • oświadczenia lub dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa
    w punktach 1 – 5,
  • oświadczenie o tym, że kandydat jest świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 Kodeksu karnego,
  • kopie dokumentów potwierdzających wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia mediacji, którymi są: informacje o liczbie przeprowadzonych mediacji, spis wydanych publikacji na temat mediacji, opinie ośrodków mediacyjnych lub osób
    fizycznych o posiadanej wiedzy i umiejętnościach w zakresie mediacji, dokumenty poświadczające posiadane wykształcenie, odbyte szkolenia z zakresu mediacji oraz określające specjalizację.

Do wniosku należy załączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji administracyjnej w wysokości 10 zł na konto:

 

Urząd Miejski w Przemyślu

ul. Rynek 1

37-700 Przemyśl

Getin Noble Bank S.A. nr  89 1560 0013 2787 7120 6000 0003  

 

Mediatorzy w sprawach karnych

Kwestie dotyczące mediatorów w sprawach karnych określa Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 716).

Mediatorem w sprawach karnych może być osoba godna zaufania, która spełnia następujące warunki:

  1. posiada obywatelstwo polskie, obywatelstwo innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej albo obywatelstwo innego państwa, jeżeli na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej przysługuje jej prawo podjęcia zatrudnienia lub samozatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na zasadach określonych
    w tych przepisach,
  2. korzysta w pełni z praw publicznych i ma pełną zdolność do czynności prawnych,
  3. ukończyła 26 lat,
  4. zna język polski w mowie i piśmie,
  5. nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
  6. posiada umiejętności i wiedzę w zakresie przeprowadzania postępowania mediacyjnego, rozwiązywania konfliktów i nawiązywania kontaktów międzyludzkich,
  7. daje rękojmię należytego wykonywania obowiązków,
  8. została wpisana do wykazu osób uprawnionych do przeprowadzenia postępowania mediacyjnego.
Osoba ubiegająca się o wpis na listę mediatorów w sprawach karnych powinna przedłożyć:

  • wniosek skierowany do Prezesa Sądu Okręgowego w Przemyślu o wpis na listę mediatorów w sprawach karnych, w którym należy dołączyć dokumenty  potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w punkcie 1, 3, 5 i 6 oraz oświadczenia o spełnieniu warunków, o których mowa w punkcie 2 i 4.
  • oświadczenie zawierające rękojmię należytego wykonywania obowiązków,
  • aktualne zaświadczenie o niekaralności,
  • informacja o miejscu przeprowadzaniu mediacji
Do wniosku należy załączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł na konto:
Urząd Miejski w Przemyślu


ul. Rynek 1

37-700 Przemyśl

Getin Noble Bank S.A. nr  89 1560 0013 2787 7120 6000 0003  

 

Do przeprowadzenia postępowania mediacyjnego jest uprawniona instytucja, która spełnia następujące warunki:

  1. zgodnie ze swoimi zadaniami statutowymi została powołana do wykonywania zadań w zakresie mediacji, resocjalizacji, ochrony interesu społecznego, ochrony ważnego interesu indywidualnego lub ochrony wolności i praw człowieka,
  2. zapewnia przeprowadzenie postępowania mediacyjnego przez osoby spełniające warunki, o których mowa w § 4 pkt 1–7 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
    z dnia 7.05.2015 roku w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych Dz.U. z 2015, poz. 716,
  3. posiada warunki organizacyjne umożliwiające przeprowadzenie postępowania mediacyjnego,
  4. została wpisana do wykazu.
Mediatorzy w sprawach nieletnich

Kwestie dotyczące mediatorów w sprawach nieletnich określa Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz.U. z 2001 r. Nr 56, poz. 591).

Mediatorem w sprawach nieletnich może być osoba godna zaufania, która spełnia następujące warunki:

  1. ukończyła 26 lat,
  2. korzysta z pełni praw cywilnych i publicznych,
  3. biegle włada językiem polskim w mowie i piśmie,
  4. posiada wykształcenie z zakresu psychologii, pedagogiki, socjologii, resocjalizacji lub prawa oraz ma doświadczenie w zakresie wychowania lub resocjalizacji młodzieży,
  5. posiada umiejętności rozwiązywania konfliktów oraz nawiązywania kontaktów międzyludzkich,
  6. daje rękojmię należytego wykonywania obowiązków,
  7. odbyła szkolenie dla mediatorów.
  8. została wpisana do wykazu osób godnych zaufania, uprawnionych do przeprowadzania postępowania mediacyjnego.
 

Mediatorem w sprawach nieletnich nie może być czynny zawodowo:

  • sędzia, prokurator, asesor i aplikant sądowy lub prokuratorski oraz inna osoba zatrudniona w sądzie, prokuraturze, policji lub w innej instytucji uprawnionej do ścigania przestępstw,
  • adwokat i aplikant adwokacki, radca prawny i aplikant radcowski, notariusz, asesor
    i aplikant notarialny,
  • komornik, aplikant komorniczy i pracownik jego kancelarii,
  • funkcjonariusz i pracownik Służby Więziennej,
  • pracownik placówki opiekuńczo-wychowawczej, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, zakładu poprawczego lub schroniska dla nieletnich,
  • pracownik instytucji lub członek organizacji zajmujących się świadczeniem pomocy dla ofiar przestępstw lub działalnością na ich rzecz,
  • ławnik sądowy w czasie trwania kadencji oraz społeczny kurator sądowy.
Osoba ubiegająca się o wpis na listę mediatorów w sprawach nieletnich powinna złożyć:

  • wniosek skierowany do Prezesa Sądu Okręgowego w Przemyślu o wpis na listę mediatorów w sprawach nieletnich, w którym należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w punktach 1-7,
  • aktualne zaświadczenie o niekaralności,
  • informacja o miejscu przeprowadzania mediacji
Do wniosku należy załączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł na konto:
Urząd Miejski w Przemyślu


ul. Rynek 1

37-700 Przemyśl

Getin Noble Bank S.A. nr  89 1560 0013 2787 7120 6000 0003  

Do przeprowadzania postępowania mediacyjnego  uprawniona jest instytucja, która:

  1. została wpisana do wykazu oraz zgodnie ze swoim statutem została powołana do wykonywania zadań w zakresie mediacji, resocjalizacji, poradnictwa wychowawczego i pomocy psychologicznej, diagnozy psychologicznej, profilaktyki przestępczości, ochrony wolności i praw człowieka,
  2. zapewnia przeprowadzenie postępowania mediacyjnego przez osoby spełniające  warunki, o których mowa w § 4 pkt 1–7 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
    z dnia 18.05.2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz.U. z 2015, nr 56, poz. 591).
Mediatorzy w sprawach cywilnych

Kwestie dotyczące mediatorów w sprawach cywilnych reguluje ustawa z dnia
17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1822).


W odróżnieniu do mediacji karnej i nieletnich Prezes Sądu Okręgowego nie wydaje decyzji w przedmiocie wpisu w prowadzonym przez siebie wykazie instytucji i osób godnych zaufania do prowadzenia postępowania mediacyjnego w sprawach cywilnych. Organizacje pozarządowe w zakresie swoich zadań statutowych oraz uczelnie mogą prowadzić listy mediatorów oraz tworzyć ośrodki mediacyjne, a informacje o listach mediatorów przekazują Prezesowi Sądu Okręgowego.

Informacje na temat mediacji można również znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości www.ms.gov.pl w zakładce: Działalność/Mediacje oraz na stronach internetowych stowarzyszeń mediatorów, organizacji społecznych i zawodowych oraz instytucji zajmujących się mediacją.
Koordynator ds. mediacji w Sądzie Okręgowym w Przemyślu
SSO Dariusz Lotycz
ul. Konarskiego 6, pok. 153
37-700 Przemyśl
tel. 16 676 13 93
e-mail: >sad@przemysl.so.gov.pl
I.    OBOWIĄZEK INFORMACYJNY

Na podstawie art. 24 ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 (Dz. U. 2016 r. poz. 922 t.j.)
Administratorem danych osobowych jest  Prezes Sądu Okręgowego w Przemyślu 
Siedziba: ul. Konarskiego 6 , 37-700 Przemyśl

Przetwarzanie danych osobowych w Sądzie Okręgowym w Przemyślu odbywa się w następujących celach:

1. sprawowania wymiaru sprawiedliwości w zakresie nienależącym do sądów administracyjnych, sądów wojskowych oraz Sądu Najwyższego,
2. zatrudnienia w sądzie, świadczenia usług na podstawie umów cywilnoprawnych, prowadzenia zamówień publicznych, a także dotyczących osób uczących się,
3. wystawienia faktury, rachunku i prowadzenia sprawozdawczości finansowej,
4. drobnych spraw życia codziennego,
5. dotyczących osób pozbawionych wolności na podstawie ustawy, w zakresie niezbędnym do wykonania tymczasowego aresztowania lub kary pozbawienia wolności,
6. prowadzenia ewidencji wynikających z przepisów prawa.

Podanie danych osobowych w zakresie obowiązujących przepisów ustaw i rozporządzeń dotyczących postępowania sądowego i organizacji sekretariatów, prawa zamówień publicznych, kodeksu pracy, finansów publicznych jest obowiązkowe, w pozostałym jest dobrowolne.

Przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich poprawiania.

II.    ZASADY REALIZACJI OBOWIĄZKU INFORMOWANIA O DANYCH OSOBOWYCH

Prawo do informacji
Każdej osobie przysługuje prawo do kontroli przetwarzania danych, które jej dotyczą, zawartych w zbiorach danych przetwarzanych przez administratora danych osobowych.

Art. 33 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2016r. poz. 922 t.j.) nakłada na administratora danych osobowych obowiązek udzielenia, na wniosek osoby, której dane dotyczą, informacji o przysługujących jej prawach oraz udzielić, odnośnie do jej danych osobowych, informacji o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 - 5a, tj.:
1. czy taki zbiór istnieje oraz do ustalenia administratora danych, adresu jego siedziby i pełnej nazwy, a w przypadku gdy administratorem danych jest osoba fizyczna - jej miejsca zamieszkania oraz imienia i nazwiska;
2. uzyskania informacji o celu, zakresie i sposobie przetwarzania danych zawartych w takim zbiorze;
3. uzyskania informacji, od kiedy przetwarza się w zbiorze dane jej dotyczące, oraz podania w powszechnie zrozumiałej formie treści tych danych;
4. uzyskania informacji o źródle, z którego pochodzą dane jej dotyczące, chyba że administrator danych jest zobowiązany do zachowania w tym zakresie w tajemnicy informacji niejawnych lub zachowania tajemnicy zawodowej;
5. uzyskania informacji o sposobie udostępniania danych, a w szczególności informacji o odbiorcach lub kategoriach odbiorców, którym dane te są udostępniane;
5a. uzyskania informacji o przesłankach podjęcia rozstrzygnięcia, o którym mowa w art. 26a ust. 2 (tj. jakie przesłanki przesądziły o podjęciu rozstrzygnięcia wyłącznie w wyniku operacji na danych osobowych prowadzonych w systemie informatycznym).

W celu uzyskania w/w informacji osoba zainteresowana powinna wystąpić do administratora danych osobowych z wnioskiem. Administrator danych osobowych udziela informacji w terminie 30 dni. Jeśli osoba o to wnioskuje, informacji udziela się na piśmie.

Odmowa udzielenia informacji


Administrator może odmówić udzielenia informacji, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 – 5a, wyłącznie wtedy, gdy spowodowałoby to:

1. ujawnienie wiadomości zawierających informacje niejawne;
2. zagrożenie dla obronności lub bezpieczeństwa państwa, życia i zdrowia ludzi lub bezpieczeństwa i porządku publicznego;
3. zagrożenie dla podstawowego interesu gospodarczego lub finansowego państwa;
4. istotne naruszenie dóbr osobistych osób, których dane dotyczą, lub innych osób.

III.    JAWNY REJESTR


Jawny rejestr zbiorów danych osobowych przetwarzanych przez Administratora Danych dostępny jest wyłącznie w formie papierowej w siedzibie Administratora Danych, u Administratora Bezpieczeństwa Informacji, ul. Konarskiego 6  37-700 Przemyśl, tel 016 676 13 51
 

Program edukacji prawnej młodzieży

 

Tutejszy Sąd  od kilku lat realizuje przedsięwzięcie w zakresie edukacji prawnej młodzieży.

Celem programu  jest:

-   zwiększenie świadomości prawnej wśród młodzieży,

- świadome kształtowanie wyobrażeń młodego pokolenia na temat funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości, w szczególności procedur sądowych,

- wysoka wartość poznawczo-wychowawcza organizowanych spotkań edukacyjnych.

Preferowaną formą działań informacyjnych jest lekcja wychowawcza w sądzie, umożliwiająca bezpośredni udział uczniów w rozprawie sądowej w roli obserwatorów.  Rozprawa sądowa winna spełniać następujące kryteria:

1. pierwszy termin,

2. oskarżony/oskarżeni to ludzie młodzi, którzy popadli w konflikt z prawem,

3. zarzut/zarzuty dotyczą czynów przestępczych, którymi młodzież jest najbardziej zagrożona,

4. sędzia sprawozdawca wyraził zgodę na udział niepełnoletnich w rozprawie sądowej.

 

Przedmiot spraw karnych, w których obserwatorami może być młodzież:

- przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu,

- przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu powszechnemu,

- przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji,

- przestępstwa przeciwko środowisku,

- przestępstwa przeciwko wolności,

- przestępstwa przeciwko wymiarowi sprawiedliwości,

- przestępstwa przeciwko porządkowi publicznemu,

- przestępstwa przeciwko ochronie informacji,

- przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów,

- przestępstwa przeciwko mieniu,

- przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu,

- przestępstwa z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.

 

Uczestnikami programu edukacji prawnej młodzieży mogą być uczniowie szkół podstawowych oraz średnich z terenu miasta,  oraz najbliższych okolic. Grupa młodzieży powinna liczyć do 30 osób.

Grupy zainteresowane udziałem w wyżej opisanych spotkaniach edukacyjnych winny przesłać do sekretariatu Prezesa Sądu   wypełniony formularz zgłoszenia.

 

docformularz_edukacja_prawna.doc

 
Dodatkowo informujemy, iż na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości dostępna jest elektroniczna wersja poradnika „Przychodzi uczeń do prawnika"
https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/przychodzi-uczen-do-prawnika-innowacyjny-poradnik-prawny-dla-mlodziezy



 
Przebieg lekcji wychowawczej

 
Klasa przychodzi do Sądu  godzinę przed zaplanowaną rozprawą. Uczniowie są sprawdzani przez ochronę – przechodzą przez bramkę do wykrywania niebezpiecznych narzędzi. Następnie są zaprowadzani do pomieszczenia dla zatrzymanych, mają możliwość przebywania w celi, poznają podstawowe zasady i przesłanki stosowania tymczasowego aresztu. Kolejny etap to zwiedzanie sal rozpraw .  W planie jest także zwiedzanie Przyjaznego Pokoju Przesłuchań, w którym są zapoznawani z zasadami przesłuchiwania małoletnich świadków przestępstw.  W dalszej kolejności uczniowie zwiedzają sąd, mają możliwość odwiedzenia poszczególnych sekretariatów, wysłuchania pogadanki na temat podstawowych zasad procesu karnego oraz zagrożeń, z którymi mogą się zetknąć. Są także instruowani jak należy zachować się podczas rozprawy sądowej, zapoznawani z wokandą oraz informowani o szczegółach sprawy, w której będą uczestniczyć, w tym o zagrożeniu karą. Następnie są zaprowadzani na salę rozpraw. Jeśli czas pozwala, po zakończeniu rozprawy mają możliwość porozmawiania z sędzią.

PONOWNE WYKORZYSTYWANIE INFORMACJI

Zasady i tryb udostępniania i przekazywania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania określa Ustawa o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego z dnia11 sierpnia 2021 roku.

Informację sektora publicznego stanowi każda treść lub jej część, niezależnie od sposobu utrwalenia, w szczególności w postaci papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub audiowizualnej, będąca w posiadaniu podmiotu zobowiązanego do udostępniania lub przekazywania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania (art. 2 pkt 8).

Prawo do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego obejmuje wykorzystywanie przez użytkowników informacji sektora publicznego w jakimkolwiek celu, z wyjątkiem wymiany informacji sektora publicznego między podmiotami zobowiazanymi wyłącznie w celu realziacji zadań publicznych (art. 2 pkt 12).

Każdemu przysługuje prawo do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego udostępnionych  w Biuletynie Informacji Publicznej podmiotu zobowiązanego lub w portalu danych, lub w innym systemie teleinformatycznym podmiotu zobowiązanego lub przekazanych na wniosek o ponowne wykorzystywanie.


 Wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego


Wniosek o ponowne wykorzystywanie składa się w przypadkach,  jeśli informacje sektora publicznego :
1) nie zostały udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej lub w portalu danych;
2) są udostępnione w innym systemie teleinformatycznym niż określony w pkt 1 i nie zostały określone warunki ponownego wykorzystywania lub opłaty za ponowne wykorzystywanie albo nie poinformowano o braku takich warunków lub opłat;
3) będą wykorzystywana na warunkach innych niż zostały dla tej informacji określone;
4) są udostepniane lub zostały przekazane na podstawie innych ustaw określających zasady i tryb dostępu do informacji będacych informacjami sektora publicznego.


Wnioskodawca jest zobowiązany zamieścić we wniosku o ponowne wykorzystywanie następujące informacje:
1) nazwę podmiotu zobowiązanego;
2) informacje o wnioskodawcy: imię i nazwisko albo nazwa oraz adres do dostarczenia odpowiedzi do wnioskodawcy albo pełnomocnika wnioskodawcy w sposób lub w formie wskazanych we wniosku;
3) wskazanie informacji sektora publicznego, która będzie ponownie wykorzystywana, a jeżeli jest już udostępniona lub przekazana, warunki ponownego wykorzystywania, na jakich maja być ponownie wykorzystywane, oraz źródło udostępnienia lub przekazania;
4) wskazanie celu ponownego wykorzystywania, w tym określenie rodzaju działalności, w której informacje sektora publicznego będą ponownie wykorzystywane, w szczególności wskazanie dóbr, produktów lub usług;
5) wskazanie formy przygotowania informacji sektora publicznego, a w przypadku postaci elektronicznej, także wskazanie formatu danych;
6) wskazanie sposobu przekazania informacji sektora publicznego, o ile nie została udostępniona lub przekazana w inny sposób, albo sposobu i okresu  dostępu do informacji gromadzonych w systemie teleinformatycznym,

Podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji, po rozpatrzeniu wniosku:
1) składa ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystywania lub informację o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie lub informacje dotyczące dostępności informacji sektora publicznego, przy czym od oferty nie przysługuje sprzeciw;
2) informuje o braku możliwości ponownego wykorzystywania w sposób wksazany we wniosku lub ze względu na format, w jakim informacje sektora publiczne miałyby być udostępniane;
3) odmawia, w drodze decyzji, wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego. 

Warunki ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego udostępnionej przez Sąd Okręgowy w Przemyślu

Jeżeli dla danej informacji publicznej - udostępnionej w BIP  lub na wniosek - nie zostały określone inne warunki ponownego wykorzystywania - wnioskodawca jest zobowiązany do poinformowania o:
1)  źródle, czasie wytworzenia i pozyskania informacji sektora publicznego od podmiotu zobowiązanego lub                                          
2) przetworzeniu informacji sektora publicznego ponownie wykorzystywanych (jeżeli przetworzenie wystąpiło);           3) jeżeli informacjami tymi są w szczególności orzeczenia sądowe, jest zobowiązany do podania daty ich wydania, siedziby sądu oraz sygnatury akt sprawy oraz wskazania, czy wykorzystuje je w całości czy we fragmentach, a jeżeli tak to w jakich (np. uzasadnienie faktyczne lub uzasadnienie prawne orzeczenia sądowego).


Sąd Okręgowy w Przemyślu  określa ewentualne warunki udostępniania informacji publicznych w celu ponownego wykorzystywania odrębnie dla każdego wniosku i przekazuje je wnioskodawcy.
 
Zakres odpowiedzialności Sądu Okręgowego w Przemyślu za przekazywane informacje sektora publicznego

Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego następuje na własną odpowiedzialność wnioskodawcy. Sąd Okręgowy w Przemyślu  nie ponosi odpowiedzialności za ewentualną szkodę wynikającą z ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego przez wnioskodawcę lub innych użytkowników zastrzegając, że niektóre z ponownie wykorzystywanych informacji przetworzonych przez osoby trzecie mogą być nieaktualne lub zawierać błędy.


Opłaty za ponowne wykorzystywanie

Informacje sektora publicznego przekazuje się w celu ich ponownego wykorzystywania bezpłatnie (art.17). Podmiot zobowiązany może nałożyć opłatę za ponowne wykorzystywanie, jeżeli przygotowanie lub przekazanie informacji w sposób lub w formie wskazanych we wniosku o ponowne wykorzystywanie wymaga poniesienia dodatkowych kosztów (art. 18 ust. 1).
 
Termin rozpatrzenia wniosku o ponowne wykorzystywanie

Jeśli wniosek nie spełnia warunków formalnych, wzywa się wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych wraz z pouczeniem, że nieusunięcie braków w ciągu 7 dni od dnia otrzymania wezwania spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania. (art. 39 ust.5).

Rozpatrzenie wniosku nastepuje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku. Jeżeli wniosku nie można rozpatrzyć w ciągu 14 dni, podmiot zobowiązany zawiadamia w tym terminie wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia oraz o terminie, w jakim rozpatrzy wniosek, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku (art. 40).
 
Środki prawne przysługujące w przypadku odmowy przekazania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania :

Organem odwoławczym od decyzji o odmowie wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego oraz od decyzji o warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie jest minister właściwy do spraw informatyzacji.  


Sąd Okręgowy w Przemyślu odmawia ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego w następujących przypadkach ( art. 6):


1) na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych;
2) ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa lub prywatnośc osoby fizycznej, w tym ochronę danych osobowych, ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne i osobach fizycznych, które wyraziły zgodę na  przetwarzanie jej danych osobowych w celu ponownego wykorzystywania, lub gdy przedsiębiorca rezygnuje z przysługujacego mu prawa;
3) jeśli dostęp do informacji sektora publicznego ograniczono na podstawie innych ustaw;
4) gdy wytwarzanie informacji sektora publicznego przez podmioty zobowiązane nie należy do zakresu ich zadań publicznych określonych prawem;
5) gdy informacje sektora publicznego związane są z depozytami znajdującymi się w posiadaniu podmiotu zobowiązanego, o ile ich właściciele umownie wyłączyli możliwość ich udostępniania lub przekazywania w całości lub w określonym zakresie;
6) gdy wniosek dotyczy informacji sektora publicznego, do których prawa autorskie i prawa pokrewne (ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych), prawa do baz danych (ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku o ochronie baz danych), prawa do odmian roślin (ustawa z dnia 26 czerwca 2003 roku o ochronie prawnej odmian roślin),  prawa własności przemysłowej (ustawa z dnia 30 czerwca 2000 roku – Prawo własności przemysłowej) lub prawa własności przemysłowej podlegającego ochronie na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa Unii Europejskiej, przysługują podmiotom innym niż podmiot zobowiązany.                                                                                                                                                                                               7) gdy informacje są wyłączone z dostępu lub do których dostęp jest ograniczony ze względu na ochronę infrastruktury krytycznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzania kryzysowym;                                                                                8) stanowiących program komputerowy, z wyjątkiem art. 10 ust. 5 ustawy.

Sąd Okręgowy w Przemyślu   nie ma obowiązku tworzenia informacji sektora publicznego, ich przetwarzania w sposób lub w formie wskazanych we wniosku o ponowne wykorzystywanie oraz sporządzania z nich wyciągów, jeżeli wymagać to będzie podjęcia nieproporcjonalnych działań przekraczających proste czynności (art. 10 ust.5).

Rozstrzygnięcia o odmowie ponownego wykorzystywania podejmowane są w formie decyzji administracyjnych, na które służy odwołanie zgodnie z pouczeniem w treści decyzji.

Wnioskodawca, który otrzymał ofertę z warunkami ponownego wykorzystywania lub informację o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie może w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy albo zawiadomić podmiot zobowiązany o przyjęciu oferty. Brak zawiadomienia o przyjęciu oferty w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty jest równoznaczny z wycofaniem wniosku. W przypadku otrzymania sprzeciwu podmiot zobowiązany, w drodze decyzji, rozstrzyga o warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie. (art. 41 ust.2 i 3 ).

W zakresie nieuregulowanym ustawą do decyzji o odmowie wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego oraz do decyzji o warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego. Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach o ponowne wykorzystywanie stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

 

 

Informacja statystyczna dotycząca spraw rozpoznanych w Sądzie Okręgowym w Przemyślu

 

Statystyka za 2023 rok:

pdfS01O20234.pdf2.93 MB

pdfS05O20234.pdf1.94 MB

pdfS06O20234.pdf1.38 MB

pdfS10O20234.pdf719.22 KB

pdfS11O20234.pdf3.06 MB

 

Statystyka za I półrocze 2023 roku:

pdfS01O20232.pdf2.92 MB

pdfS05O20232.pdf1.92 MB

pdfS06O20232.pdf1.20 MB

pdfS10O20232.pdf719.00 KB

pdfS11O20232.pdf3.06 MB

 

Statystyka za 2022 rok:

pdfS01O20224.pdf2.96 MB

pdfS05O20224.pdf1.94 MB

pdfS06O20224.pdf1.16 MB

pdfS10O20224.pdf707.25 KB

pdfS11O20224.pdf3.11 MB

 

Statystyka za I półrocze 2022 roku:

pdfS01O20222.pdf2.94 MB

pdfS05O20222.pdf1.94 MB

pdfS06O20222.pdf1.16 MB

pdfS10O20222.pdf706.87 KB

pdfS11O20222.pdf3.08 MB

 

Statystyka za 2021 rok:

pdfS01O20214 .pdf2.91 MB

pdfS05O20214.pdf1.89 MB

pdfS06O20214.pdf1.17 MB

pdfS10O20214.pdf701.73 KB

pdfS11O20214.pdf2.9 MB

 

Statystyka za I półrocze 2021 roku:

pdfS01O20212.pdf2.99 MB

pdfS05O20212.pdf1.88 MB

pdfS06O20212.pdf1.1 MB

pdfS10O20212.pdf700.33 KB

pdfS11O20212.pdf2.89 MB

 

Statystyka za 2020 rok:

pdfS01O20204 (1).pdf2.86 MB

pdfS05O20204.pdf1.79 MB

pdfS06O20204 (2).pdf1.11 MB

pdfS10O20204.pdf704.08 KB

pdfS11O20204.pdf2.86 MB

 

Statystyka za I półrocze 2020 roku:

pdfS01O20202.pdf2.02 MB

pdfS05O20202.pdf1.31 MB

pdfS06O20202.pdf836.62 KB

pdfS10O20202.pdf559.98 KB

pdfS11O20202.pdf2.1 MB

 

Statystyka za 2019 rok :

pdfS01O20194.pdf1.91 MB

pdfS05O20194.pdf1.27 MB

pdfS06O20194.pdf816.07 KB

pdfS10O20194.pdf592.89 KB

pdfS11O20194.pdf2.06 MB

 

Statystyka za I półrocze 2019 roku:

pdfS01O20192.pdf1.89 MB

pdfS05O20192.pdf1.27 MB

pdfS06O20192.pdf815.71 KB

pdfS10O20192.pdf593.67 KB

pdfS11O20192.pdf1.94 MB

 

Statystyka za 2018 rok :

pdfS01O20184.pdf1.79 MB

pdfS05O20184.pdf1.22 MB

pdfS06O20184.pdf677.19 KB

pdfS10O20184.pdf589.26 KB

pdfS11O20184.pdf1.81 MB

 

Statystyka za I półrocze 2018 roku:

pdfS01O20182 (1).pdf2.53 MB

pdfS05O20182 (2).pdf1.66 MB

pdfS06O20182.pdf919.68 KB

pdfS10O20182.pdf755.48 KB

pdfS11O20182.pdf2.46 MB

 

Statystyka za 2017 rok :

pdfS01O20174.pdf2.46 MB 

pdfS05O20174.pdf1.62 MB 

pdfS06O20174.pdf919.75 KB  

pdfS10O20174.pdf756.41 KB

pdfS11O20174.pdf2.41 MB

 

Statystyka za I półrocze 2017 roku :

pdfS01O20172.pdf2.44 MB

pdfS05O20172 (2).pdf1.63 MB

pdfS06O20172.pdf922.05 KB

pdfS10O20172.pdf758.82 KB

pdfS11O20172 (1).pdf2.41 MB

 

 

 

 

Statystyka za 2016 rok : 

pdfS01O20164.pdf2.16 MB

pdfS05O20164.pdf1.44 MB

pdfS06O20164.pdf829.86 KB

pdfS10O20164.pdf665.05 KB

pdfS11O20164.pdf2.05 MB

 

Statystyka za I półrocze 2016 roku :

pdfS01O20162.pdf2.21 MB

pdfS05O20162.pdf1.45 MB

pdfS06O20162.pdf829.68 KB

pdfS10O20162.pdf666.65 KB

pdfS11O20162.pdf2.11 MB

 

 

 

Statystyka za  2015 rok :

pdfS01O20154.pdf2.13 MB

pdfS05O20154.pdf1.48 MB

pdfS06O20154.pdf829.24 KB

pdfS10O20154.pdf669.71 KB

pdfS11O20154.pdf2.06 MB

Uwierzytelnianie dokumentów

Uwierzytelnienie dokumentów przeznaczonych do użytku w obrocie z zagranicą odbywa się na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 stycznia 2002 roku w sprawie szczegółowych czynności sądów w sprawach z zakresu międzynarodowego postępowania cywilnego oraz karnego w stosunkach międzynarodowych.

Zgodnie z treścią wymienionego rozporządzenia, na dokumencie sądowym sporządzonym w sądach z okręgu Sądu Okręgowego w Przemyślu, autentyczność podpisu sędziego, referendarza sądowego lub sekretarza sądowego oraz autentyczność pieczęci urzędowej sądu oraz na dokumencie notarialnym autentyczność podpisu notariusza i jego pieczęci urzędowej (dla notariuszy działających w tut. okręgu) uwierzytelnia Prezes Sądu Okręgowego w Przemyślu lub upoważniony przez niego sędzia.

Za każdy poświadczony podpis  notariusza/sędziego/urzędnika na dokumencie  wnosi się opłatę skarbową w wysokości 26,- zł. (podstawa: ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej )–  

- w kasie Urzędu Miasta w Przemyślu  - Urząd Miasta Przemyśl ul. Wodna 11
-  na konto Urzędu Miasta Przemyśla, numer rachunku bankowego: 89 1560 0013 2787 7120 6000 0003 Getin Noble Bank S.A.  tytułem : opłata skarbowa za uwierzytelnienie podpisu notariusza/sędziego/urzędnika
- w kasie Sądu, za dodatkową opłatą.


Wymagane dokumenty:
- wniosek o uwierzytelnienie podpisu skierowany do Prezesa Sądu Okręgowego w Przemyślu  wniosek_o_uwierzytelnienie.doc
- oryginały potwierdzające uiszczenie opłaty skarbowej ( potwierdzenie z kasy UM lub wydruk potwierdzenia dokonanego przelewu);
- dokumenty wymagające uwierzytelnienia podpisu


Wnioski o uwierzytelnienie podpisu dokumentów nalezy przesyłać drogą pocztową ( również z zagranicy), przy czym warunkiem uwierzytelnienia nadesłanych dokumentów będzie dowód (oryginał) uiszczenia opłaty skarbowej, jak również adres zwrotny.



Na tłumaczeniu dokumentów autentyczność podpisu tłumacza przysięgłego i jego pieczęci uwierzytelnia minister właściwy do spraw zagranicznych.