SR Lubaczów

Rys  historyczny sądownictwa   powszechnego na  Ziemi  Lubaczowskiej

 

Powiat lubaczowski zniesiony w 1561 roku, reaktywowany został pod zaborem austriackim w 1855 roku. Jednocześnie siedzibą odrębnych władz powiatowych był pobliski Cieszanów.  Tak więc, na obszarze dzisiejszego Sądu Rejonowego w Lubaczowie istniały dwa powiaty.

W 1867 roku dokonano kolejnej reorganizacji administracji kraju, w wyniku której, zlikwidowano powiat lubaczowski, a stolicą liczącego 53.893 mieszkańców powiatu stał się Cieszanów.

Dla nowo powstałej jednostki administracyjnej - powiatu w Cieszanowie, oczywistym stało się powołanie odpowiedniej jednostki sądowniczej.
Nowy powiat obejmował miasto Lubaczów i pięć miasteczek: Cieszanów, Lipsko, Narol, Płazów, Oleszyce oraz 62 gminy wiejskie i 54 obszary dworskie.  W tym czasie, równocześnie powstały Sądy Powiatowe w Cieszanowie i Lubaczowie, dla którego jednostką nadrzędną był Sąd Obwodowy we Lwowie.

W 1909 roku liczba ludności powiatowego miasta Cieszanowa, wynosiła 3.232 osoby. Po I  wojnie światowej w 1921 roku -  2.282 osób, do liczby 3.600 mieszkańców w 1939 roku.
Według posiadanych danych, miasto Lubaczów, w 1880 roku liczyło 4.425 mieszkańców. W roku 1946 natomiast  - 4.986 mieszkańców.

Odnośnie nazewnictwa, to obecny Sąd Rejonowy w Lubaczowie, jak  wynika z posiadanych informacji, z Państwowego Archiwum w Przemyślu,   w latach 1867 - 1918 funkcjonował jako Cesarsko-Królewski Sąd Powiatowy. Już w niepodległej Rzeczypospolitej, w latach 1919 - 1928 jako Sąd Powiatowy.  Po reformie sądownictwa, w latach 1929 - 1939 jako Sąd Grodzki.  W okresie okupacji, od roku 1940 do 1944 sąd w Lubaczowie działał jako Sąd Grodzki i kolejno w latach 1945 - 1949 dalej jako Sąd Grodzki, a w  latach 1950 - 1975 jako Sąd Powiatowy.  Sąd  Rejonowy  w Lubaczowie, został  utworzony  dnia  1 czerwca   1975 roku, po kolejnej reorganizacji administracyjnej.

Sięgając do najdawniejszych zachowanych dokumentów, szematyzm Królestwa Galicji i Lodomerii na rok 1882  podaje następującą obsadę etatową sądów Lubaczowie  i Cieszanowie :

            C. k. Sąd Powiatowy w Cieszanowie. „Systemizowany etat osobowy" : jeden sędzia, jeden adiunkt, dwóch kancelistów, dwóch woźnych. Funkcje te pełnili: sędzia Bogusław Justyn, adiunkt posada nie obsadzona, ausk. Fryderyk Dittrich, kanc. Jan Krzyżanowski, Stanisław Kolasiński dla ksiąg wieczystych. Notariusz Józef Mikułowski.  Siedziba sądu znajdowała się na piętrze kamienicy w północno-zachodniej pierzei cieszanowskiego rynku.

            C. k. Sąd Powiatowy w Lubaczowie. „Systemizowany etat osobowy" : jeden sędzia, jeden adiunkt, dwóch kancelistów, trzech woźnych. Funkcje te pełnili: sędzia Albin Turzański, adiunkt Hipolit Wolański, ausk. Włodzimierz Janicki, kanceliści Adam Seffer, Jan Kowalski, notariusz Antoni Perschill.

             Z tamtego okresu zachowały się dokumenty obrazujące procesowe aspekty prowadzonych wówczas postępowań a to : pozwy, wnioski, zlecenia egzekucyjne, wezwania oraz protokoły rozpraw, które zostały przedstawione poniżej.

 m1

 

m2

m3

m4

m5

m6

m7

 

Dla potrzeb sądu, w 1903 roku przy ówczesnej ulicy Dachnowskiej wzniesiono monumentalny, piętrowy, nakryty czterospadowym dachem gmach, co uwidacznia poniższa widokówka z 1916 roku.

 m8

 W tym samym budynku, sąd działa do dzisiaj.  

W niepodległej Polsce w 1923 roku zlikwidowano powiat cieszanowski, a stolicę powiatu przeniesiono do Lubaczowa. Dla lokalnej społeczności może być ważnym, że od 1915 roku władze powiatowe urzędowały w Lubaczowie, choć powiat pozostawał cieszanowski.  Siedzibę powiatu z Cieszanowa do Lubaczowa przeniesiono oficjalnie dnia 1 stycznia 1923 roku. Nie miało to jednak żadnego wpływu na organizację sądownictwa. 

W każdym razie nadal, do 1939 roku funkcjonowały dwa odrębne sądy Powiatowy i  Grodzki w Lubaczowie oraz Sąd Grodzki w Cieszanowie. Jak wiadomo w związku z reformą z 1928 roku, jako sądy pierwszej instancji, powołano sądy grodzkie.

W sądzie w Cieszanowie, w okresie międzywojennym, z tyłu budynku, na podwórcu po prawej stronie znajdował się budynek więzienny, parterowy murowany z cegły, z dachem jednospadowym z trzema celami i mieszkaniem klucznika.

W  Lubaczowie z tyłu budynku sądu, na obszernej parceli znajdowało się więzienie, z dużym  placem dla aresztantów. W kronice parafialnej w sierpniu 1914 roku ówczesny ksiądz wikary Michał Kaspruk wspomina o przetrzymywanych tam jeńcach wojennych armii rosyjskiej wziętych do niewoli pod Cieszanowem.
Do 1939 roku klucznikiem tegoż wiezienia był Piotr Krauz. Więzienie było też miejscem bardziej tragicznych historii. W czasie okupacji sowieckiej przesłuchiwano tu zatrzymanych mieszkańców Lubaczowa i okolic, potem odsyłano ich do więzień w Rawie Ruskiej i Lwowie. Z tego też więzienia w sierpniu 1941 roku wywieziono więźniów na miejsce egzekucji w lasku na Niwkach. Miejscem egzekucji był również plac więzienny. Więziennym klucznikiem po 1941 roku był Piotr Żuk.

Po 1945 roku w budynku tym nadal było więzienie aż do 1955 roku tj. utworzenia Zakładu Karnego w Przemyślu. Następnie umieszczono tam archiwum sądu, prokuratury  i państwowego biura notarialnego oraz wygospodarowano pomieszczenia na kotłownię węglową centralnego ogrzewania i mieszkanie dla pracownika sądu.

W Lubaczowie, funkcję Naczelnika Sądu, w 1939 roku pełnił J. Drozdowski. W okresie międzywojennym sędziami byli : Marian Elektorowicz, Zygmunt Pepesz, Ignacy Hoszowski, Edward Kostecki, Antoni Rachwał.   

W 1932 roku w Cieszanowie pracowało jednocześnie tylu sędziów ile było wydziałów w sądzie, a więc 4-ch (tj. sędziowie wydziałów: karnego, cywilnego, spadkowego i tabularnego).  W tym czasie pracowali w Cieszanowie sędziowie z różnych stron kraju, ale głównie z Polski południowej, którzy mieszkali na stancjach. Wśród sędziów byli Polacy, Rusini (Ukraińcy) i Żydzi - jak cały przekrój społeczeństwa przedwojennego na tych terenach.

Pracownicy sądów stanowili elitę miejscowego społeczeństwa, nadawali ton jego życiu kulturalnemu, patriotycznemu i politycznemu. Wiele postaci zapisało się chlubnie w historii obu miast i powiatu. Warto w tym miejscu przypomnieć szczególnie wyróżniających się w lokalnym środowisku pracowników wymiaru sprawiedliwości :

- Albin Turzański -  sędzia, członek Rady Powiatu w latach osiemdziesiątych XIX  wieku, poseł Sejmu Krajowego,

- Kazimierz Krzanowski - radca sądowy w Lubaczowie, zastępca przewodniczącego  Powiatowego Komitetu Narodowego w Lubaczowie, którego był współzałożycielem w 1916 roku,

- Ernest Ganter -  notariusz, przewodniczący Powiatowego Komitetu Narodowego  w Lubaczowie,

- dr Edward Suchecki -  sędzia, współorganizator i przywódca Polskiej Organizacji  Wojskowej w Lubaczowie. Delegat Departamentu Wojskowego Naczelnego  Komitetu Narodowego na powiat cieszanowski. Kierował akcją rozbrajania   austriackiego garnizonu lubaczowskich koszar. Starał się nie dopuścić do wybuchu  konfliktu zbrojnego między ludnością polską i ukraińską w Lubaczowie. W tym celu zachęcał lubaczowian do utworzenia mieszanej polsko - ukraińsko - żydowskiej milicji.

- dr Leon Popkiewicz -  sędzia, zastępca Delegata Departamentu Wojskowego NKN,   prowadził werbunek do Legionów Polskich, a następnie do Polskiego Korpusu Posiłkowego w Cieszanowie.

Okres wojny w latach 1939 - 1944, to czas nagłych i bardzo tymczasowych zmian, tak w administracji „publicznej" jak i organizacji sądownictwa.   Po 1945 roku w Lubaczowie działał Sąd Grodzki do 1950 roku, kiedy to w jego miejsce utworzony został  dwuwydziałowy Sąd Powiatowy. Funkcję Prezesa Sądu po 1945 roku pełnił Edward Kostecki, a następnie kolejno prezesami Sądu Powiatowego  w Lubaczowie byli: Marian Nowak, Mirosława Bogusz, Julian Szozda i Jan Ziemba.

W roku 1975 w Sądzie Rejonowym działały dwa wydziały - cywilny i karny, od 1 lipca 1983 roku został utworzony wydział rodzinny i nieletnich, a dnia 1 lipca 1985 roku wydział pracy.

W 1990 roku Sąd Rejonowy przejął od Urzędu Miasta w Lubaczowie Kolegium do spraw Wykroczeń, a w dniu 1 stycznia 1993 roku, po przejęciu zlikwidowanego Państwowego Biura Notarialnego, powstał Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Lubaczowie.

Dnia 1 lipca 2000 powstał w Sądzie Rejonowym w Lubaczowie wydział cywilno - karny, który dnia 17 października 2001 roku przekształcił się w wydział grodzki.

Funkcje prezesa Sądu Rejonowego w Lubaczowie kolejno pełnili : Franciszek Kuliński do 1990 roku, Marta Górska w latach 1990 - 1998, Lucyna Jabłońska w latach 1998 - 2002, Elżbieta Grzeczka 2002 - 2006,  a od  20 czerwca 2006 roku funkcję tę piastuje SSR Artur Broś.

Przy Sądzie Rejonowym przez cały czas działał komornik sądowy, który od 2000 roku przeniósł swoją siedzibę poza budynek sądu i z dniem 31 grudnia 2001 roku przestał być pracownikiem sądu.

Z dniem 1 stycznia 2004 roku zlikwidowany został Wydział Pracy w Sądzie w Lubaczowie, a sprawy podlegające dotychczas rozpoznaniu przez ten wydział zostały przekazane do właściwości Sądu w Jarosławiu.

Z dniem 1 lipca 2008 roku zlikwidowany został V Wydział Grodzki Sądu Rejonowego w Lubaczowie, którego sprawy zostały przejęte przez I Wydział Cywilny i II Wydział Karny tutejszego Sądu.

Od 1992 roku w siedzibie Sądu mieści się jedynie Sąd Rejonowy oraz Prokuratura Rejonowa.
         
W 1993 roku rozpoczęty został remont kapitalny budynku głównego, który zakończył się w grudniu 1997 roku.

Budynek gospodarczy sądu, w którym przechowywane były księgi wieczyste oraz akta sądowe od 1945 roku, był w bardzo złym stanie technicznym.  W październiku 2004 roku rozpoczął się remont przystosowawczy tego budynku, który zakończył się w 2005 roku i powstał bardzo funkcjonalny i nowoczesny obiekt, mieszczący archiwum ksiąg wieczystych i akt sądowych oraz nowoczesną bazę lokalową dla Wydziału Ksiąg Wieczystych.

Także w 2004 roku remont elewacji budynku głównego, a następnie zagospodarowano teren wokół budynków sądu, to jest wykonano drogę dojazdową, parking dla stron i pracowników, wyremontowano garaże, wykonano kanalizację deszczową i ściekową a także częściowo, nowe ogrodzenie posesji.

mp8

Kierownik Sekcji Administracyjnej 

tel. 016 632 50 64
fax. 016 632 50 65
sad@lubaczow.sr.gov.pl

 

Do zakresu działania Sekcji Administracyjnej Sądu Rejonowego w Lubaczowie  należą w szczególności :

  • sprawy organizacyjne sądu rejonowego;
  • prowadzenie sekretariatu Prezesa;
  • prowadzenie biura podawczego i biblioteki,
  • nadzór nad archiwum zakładowym;
  • sprawy etatowe i osobowe pracowników Sądu z wyłączeniem spraw należących do zakresu działania innych organów;
  • sprawy ławników oraz kuratorów społecznych,
  • sprawy socjalno-bytowe pracowników;
  • opracowywanie sprawozdań statystycznych;
  • sprawy zaopatrzeniowe sądu rejonowego;
  • prowadzenie spraw związanych z działalnością remontową;
  • administrowanie nieruchomościami sądu rejonowego,
  • sprawy dotyczące zamówień publicznych;
  • gospodarka środkami trwałymi i składnikami majątkowymi,
  • zapewnienie ochrony i bezpieczeństwa obiektów sądowych.

 

ADMINISTRACJA

 

Samodzielna Sekcja Administracyjna
pokój nr 22
tel. 16 632 50 61
fax 16 632 50 65
sad@lubaczow.sr.gov.pl

 

 

IV WYDZIAŁ KSIĄG WIECZYSTYCH

 

Przewodniczący Wydziału 
Kierownik Sekretariatu Wydziału  - Małgorzata Sokołowska

tel. 016 632 50 87
ksiegi@lubaczow.sr.gov.pl

 

Sprawy rozpoznawane w Wydziale Ksiąg Wieczystych

  • wpis własności
  • wpis wieczystego użytkowania
  • wpis ograniczonego prawa rzeczowego
  • wpis hipotek
  • wpis praw osobistych i roszczeń osobistych
  • wpis dożywocia
  • wpis ostrzeżenia

Wpisem w księdze wieczystej jest również wykreślenie wyżej wymienionych praw. Sprawy w postępowaniu wieczystoksięgowym rozpoznawane są na posiedzeniu niejawnym (art.626(1)kpc).

 

 

 

 

III WYDZIAŁ RODZINNY I NIELETNICH

 

Przewodniczący Wydziału Sędzia Sądu Rejonowego Dominika Bojdecka
Kierownik Sekretariatu Wydziału Teresa Pawluk

tel. 016 632 50 69
rodzinny@lubaczow.sr.gov.pl

 

Do zakresu działania III Wydziału Rodzinnego i Nieletnich należy rozpatrywanie spraw:

  • z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego w tym sprawy dotyczące:
    - zawarcia małżeństwa i stosunków małżeńskich : zezwolenie na zawarcie małżeństwa przez pełnomocnika, zwolnienie od obowiązku przedstawienia dokumentu potrzebnego do zawarcia małżeństwa, zezwolenie kobietom na zawarcie małżeństwa ze względu na brak wieku, ustanowienie przez sąd rozdzielności majątkowej, ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności majątkiem wspólnym (art. 8401 kodeksu postępowania cywilnego), rozstrzygnięcie w istotnych sprawach rodziny (art. 24 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego), nakazanie wypłacania wynagrodzenia za pracę do rąk drugiego małżonka (art. 28 § 1 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego),
    - pochodzenia dziecka (ustalenie ojcostwa i roszczenia z tym związane, uznanie dziecka, unieważnienie uznania dziecka, zaprzeczenie ojcostwa),
    - władzy rodzicielskiej i stosunków między rodzicami a dziećmi (pozbawienie, zawieszenie, ograniczenie władzy rodzicielskiej, ustanowienie kuratora dla małoletniego, wykonywanie władzy rodzicielskiej, sposób jej wykonania, przywrócenie władzy rodzicielskiej, wydanie dziecka, zezwolenie na dokonanie czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu majątkiem dziecka (art. 101 § 3 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego), rozstrzygnięcie o istotnych sprawach dziecka w razie braku porozumienia między rodzicami (art. 97 § 2 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego), umieszczenie małoletniego w rodzinie zastępczej, ustalenie miejsca pobytu małoletniego, ustalenie kontaktów z małoletnim, zmianę kontaktów z małoletnim, zezwolenie na wydanie paszportu),
    - przysposobienia (przysposobienie i o rozwiązanie przysposobienia),
    - obowiązku alimentacyjnego (o alimenty, zmianę orzeczenia w zakresie alimentów - podwyższenie, obniżenie alimentów, ustalenie wygaśnięcia obowiązku alimentacyjnego),
    - opieki i kurateli (ustanowienie opieki nad małoletnim, zmianę opieki nad małoletnim, ustanowienie opieki nad osobą dorosłą, o zmianę opieki nad osobą dorosłą, ustanowienie kuratora),
  • sprawy nieletnich, co do których zachodzi podejrzenie popełnienia czynu karalnego lub wykazywania przejawów demoralizacji (ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich Dz.U. 02.11.109 ze zm.),
  • dotyczące leczenia osób uzależnionych od alkoholu oraz od środków odurzających i psychotropowych - ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. 05.179.1485 ze zm.), ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 07.70.473 j.t. ze zm):
    - zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu,
    - zmianę orzeczenia o obowiązku leczenia odwykowego,
    - ustanie obowiązku leczenia odwykowego.
  • należące do sądu opiekuńczego na podstawie odrębnych ustaw:
    - sprawy z ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. 94.111.535 ze zm.) umieszczenia w szpitalu psychiatrycznym bez zgody:
    a) osoby chorej psychicznie (art. 23 ustawy),
    b) osoby z zaburzeniami psychicznymi (art. 24 ustawy),
    c) osoby chorej psychicznie na wniosek (art. 29 ustawy),
    - nakazanie wypisania ze szpitala psychiatrycznego,
    - umieszczenie w domu pomocy społecznej,
    - zmianę orzeczenia o przyjęciu do domu pomocy społecznej,
    - inne z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego,
    2) sprawy z ustawy z dnia 5 grudnia 1996 roku o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. 08.136.857 j.t.),
    3) sprawy o pobranie tkanek do przeszczepu od małoletniego (ustawa z dnia 1 lipca 2005 roku o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz.U. 05.169.1411).

 

II WYDZIAŁ  KARNY

 

Przewodniczący Wydziału   Sędzia Sądu Rejonowego  Ewa Hełmecka
Kierownik Sekretariatu Wydziału  Bożena Kulig - Ulicka



tel. 016 632 50 80
karny@lubaczow.sr.gov.pl

Do zakresu działania II Wydziału Karnego należy rozpatrywanie spraw z zakresu prawa karnego w tym:

 

  • sprawy o przestępstwa i przestępstwa skarbowe rozpoznawane w postępowaniu zwyczajnym, dla których właściwy do orzekania w I instancji jest Sąd Rejonowy, sprawy rozpoznawane w postępowaniu uproszczonym oraz w postępowaniu nakazowym i przyspieszonym,
  • sprawy w przedmiocie wydania wyroku łącznego,
  • rozpoznawanie wniosków prokuratorskich o umorzenie postępowania wobec stwierdzenia niepoczytalności u podejrzanego oraz wniosków o warunkowe umorzenie postępowania karnego,
  • wykonywanie orzeczeń w postępowaniu wykonawczym,
  • inne sprawy w tym wnioski o udzielenie pomocy sądowej przekazane z innego Sądu, o wznowienie postępowania, skierowanie sprawy do postępowania mediacyjnego, wnioski o doręczenie korespondencji zagranicznej.
  • karne o przestępstwa ścigane z oskarżenia prywatnego z wyjątkiem spraw podlegających rozpoznaniu z udziałem ławników, pozostałe przestępstwa podlegające rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym za wyjątkiem wniosków o wydanie wyroku łącznego, rozpoznawanie wniosków prokuratora w zakresie czynności sądowych w postępowaniu przygotowawczym, jeżeli sprawa z uwagi na tryb postępowania w chwili złożenia wniosku podlegałaby rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym,
  • o wykroczenia w I instancji, w tym również rozstrzyganie w zakresie wniosków organu prowadzącego czynności wyjaśniające, dla których wymagane jest orzeczenie sądu oraz wniosków o uchylenie prawomocnych mandatów karnych,
  • o wykroczenia skarbowe i przestępstwa skarbowe zagrożone karą grzywny, karą ograniczenia wolności do lat 2,  z wyjątkiem spraw nie podlegających rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym.

 

 

 

 

I WYDZIAŁ CYWILNY

 

Przewodniczący Wydziału Sędzia Sądu Rejonowego  Artur Broś
Kierownik Sekretariatu Wydziału Renata Złonkiewicz

tel. 016 632 50 83 
cywilny@lubaczow.sr.gov.pl

Do zakresu działania I Wydziału Cywilnego należy rozpatrywanie spraw cywilnych w tym :

 

  • sprawy o prawa majątkowe, w których wartość przedmiotu sporu nie przewyższa 75.000 złotych podlegające rozpoznaniu w postępowaniu procesowym z wyłączeniem spraw przekazanych do właściwości sądu okręgowego - art. 16 i 17 kodeksu postępowania cywilnego,
  • w tym między innymi sprawy o : opróżnienie lokalu mieszkalnego, wydanie nieruchomości i roszczenia o przywrócenie stanu zgodnego z prawem (art. 222 kodeksu cywilnego), odszkodowania z tytułu wypadków komunikacyjnych, naruszenie posiadania (art. 344 kodeksu cywilnego), zwolnienie zajętego przedmiotu spod egzekucji (art. 841 i 842 kodeksu postępowania cywilnego), pozbawienie tytułu wykonawczego wykonalności (art. 840 kodeksu postępowania cywilnego), uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym, roszczenia z umowy darowizny, roszczenia o zachowek, odszkodowanie za szkodę na osobie, bezpodstawne wzbogacenie (art. 405 kodeksu cywilnego) oraz o zapłatę z tytułu wykonania lub nienależytego wykonania umów.
  • cywilne podlegające rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym, w tym w postępowaniu nakazowym i upominawczym, tj. sprawy należące do właściwości sądu rejonowego o roszczenia wynikające z umów, jeżeli wartość podmiotu sporu nie przekracza 10.000 złotych, a w sprawach wynikających z rękojmi, gwarancji lub niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową sprzedaży konsumenckiej, jeżeli wartość przedmiotu umowy nie przekracza tej kwoty, o zapłatę czynszu najmu lokali mieszkalnych i opłat obciążających najemcę oraz opłat z tytułu korzystania z lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej bez względu na wartość przedmiotu sporu, dotyczące depozytów sądowych, przepadku rzeczy,
  • sprawy z zakresu prawa spadkowego o : stwierdzenie nabycia spadku, dział spadku, wyjawienie przedmiotów spadkowych, ogłoszenie testamentu, zarząd spadku nieobjętego, odebranie oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku, dotyczące wykonawcy testamentu, uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku, zabezpieczenie spadku, spis inwentarza,
  • sprawy o: podział majątku wspólnego, zasiedzenie, ustanowienie drogi koniecznej, zniesienie współwłasności, rozgraniczenie, stwierdzenie nabycia własności nieruchomości w trybie ustawy o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych, dotyczące zarządu rzeczą wspólną, uznanie za zmarłego, stwierdzenie zgonu, sprostowanie, unieważnienie i ustalenie treści aktów stanu cywilnego, przyznanie państwowej kompensaty przysługującej ofiarom niektórych przestępstw umyślnych, zezwolenie na pobranie komórek, tkanek lub narządu od żywego dawcy, umorzenie utraconych dokumentów, odtworzenie dyplomów i świadectw,
  • sprawy egzekucyjne: ze skargi na czynności komornika (art. 767 kodeksu postępowania cywilnego), w przedmiocie nadzoru sądu z urzędu nad komornikiem (art. 759 § 2 kodeksu postępowania cywilnego), w przedmiocie egzekucji sądowej (art. 1049, 1050 i 1051 kodeksu postępowania cywilnego), o nadawanie klauzul wykonalności przeciwko małżonkowi dłużnika, na rzecz nowego wierzyciela lub dłużnika, o nadanie klauzuli wykonalności bankowym tytułom egzekucyjnym, o nadanie klauzuli wykonalności administracyjnym tytułom egzekucyjnym, aktom notarialnym i innym tytułom egzekucyjnym niż pochodzące od sądu, o nadanie klauzuli wykonalności europejskim tytułom egzekucyjnym, o wyznaczenie organu do prowadzenia egzekucji łącznej (art. 773 kodeksu postępowania cywilnego), o wyjawienie majątku, w przedmiocie nadzoru sądu nad egzekucją z nieruchomości, o egzekucję przez zarząd przymusowy, przez sprzedaż przedsiębiorstwa lub gospodarstwa rolnego,
  • inne sprawy cywilne, w szczególności: o odtworzenie akt, o wyłączenie sędziego, o zwolnienie od kosztów sądowych, o udzielenie zabezpieczenia w sprawach cywilnych nieprocesowych z zakresu prawa cywilnego, o udzielenie pomocy sądowej w sprawach cywilnych nieprocesowych z zakresu prawa cywilnego, o zawezwanie do próby ugodowej w sprawach cywilnych nieprocesowych z zakresu prawa cywilnego.

 

WYDZIAŁY

I Cywilny

Przewodniczący
Sędzia Sądu Rejonowego Artur Broś
pokój nr 22
tel. 16 632 50 76 wew. 076

Kierownik Sekretariatu
Renata Złonkiewicz pokój nr 4 
tel.  16 632 50 83  wew. 083
cywilny@lubaczow.sr.gov.pl


II Karny

Przewodniczący
Sędzia Sądu Rejonowego Ewa Hełmecka
pokój nr 21
tel.   16 632 50 77 wew. 077

Kierownik Sekretariatu
Bożena Kulig - Ulicka 
pokój nr 17
tel. 16 632 50 80 wew. 080
karny@lubaczow.sr.gov.pl


III Rodzinny i Nieletnich

Przewodniczący
Sędzia Sądu Rejonowego Dominika Bojdecka
pokój nr 19
tel. 16 632 50 82 wew. 082

Kierownik Sekretariatu
Teresa Pawluk
pokój nr 5B
tel. 16 632 50 69 wew.069
rodzinny@lubaczow.sr.gov.pl



IV Ksiąg Wieczystych

Przewodniczący



budynek ksiąg wieczystych
pokój nr 12
tel. 16 632 50 89 wew. 089

Kierownik Sekretariatu
Małgorzata Sokołowska 
budynek ksiąg wieczystych
pokój nr 13
tel. 16 632 50 87 wew.087
ksiegi@lubaczow.sr.gov.pl

 
Rzecznik Prasowy Sądu Okręgowego  w Przemyślu 
Sędzia Sądu Okręgowego  Małgorzata Reizer


 

siedziba : Sąd Okręgowy w Przemyślu, pokój nr 99

 

tel.sł. 016 676 13 85 , tel. kom. 600 094 331


rzecznik.prasowy@przemysl.so.gov.pl

 

Do jego zadań należy:
 
  • -  informowanie Prezesa Sądu o publikacjach w mediach dotyczących sądów okręgu przemyskiego,
  • -  informowanie mediów o działalności sądów okręgu przemyskiego,

 

 

 

 

 

  • Wnioski o dostęp do akt sprawy oraz innych zezwoleń przewidzianych przepisami odpowiednich procedur nalezy kierować  pisemnie bezpośrednio do Prezesa Sądu Okręgowego w Przemyslu.

 

 
 
 

 

Prezes Sądu Rejonowego w Lubaczowie
Sędzia Sądu Rejonowego  

Ewa Hełmecka

pok. 22
tel. 0 16  632 50 77
prezes@lubaczow.sr.gov.pl

przyjęcia stron :
w poniedziałki i czwartki
w godz. 930- 1230

Zakres kompetencji:

▪  kieruje sądem i reprezentuje sąd na zewnątrz, z wyjątkiem spraw należących do
    kompetencji dyrektora sądu

▪  dokonuje analizy  orzecznictwa w kierowanym sądzie i informuje sędziów o wynikach tej
    analizy

▪  zaznajamianie się  z przebiegiem spraw rozpatrywanych w sądzie, a budzących wątpliwości
   prawne lub w których postępowanie przedłuża się.

▪  kontrola celowości i zasadności odraczanych i przerywanych posiedzeń, prawidłowego
   obsadzania dni posiedzeń.

▪  czuwanie nad prawidłowością i terminowością pracy sekretariatów poszczególnych
   wydziałów

▪  czuwanie nad tokiem i szybkością postępowań międzyinstancyjnych

▪  nadzór nad terminową i prawidłową sprawozdawczością

▪  załatwianie spraw Adm

▪  wykonuje obowiązki Administratora Danych Osobowych

▪  wykonuje zadania wynikające z ustawy o obronie Ojczyzny

▪  szkolenie ławników, kuratorów społecznych

▪  załatwianie spraw tajnych, poufnych  i zastrzeżonych

▪  przyjmowanie stron w sprawach skarg i wniosków

 ▪ wykonuje zadania wynikające z ustawy o ochronie informacji niejawnych

▪  sprawowanie nadzoru nad komornikiem

 ▪  nadzór i kontrola dowodów rzeczowych

▪   zabezpieczenie prawidłowej pracy kuratorów zawodowych

▪  wykonywanie poleceń Ministerstwa Sprawiedliwości, Prezesa Sądu Apelacyjnego
    i  Sądu Okręgowego

▪  współpraca z terenowymi organami władzy, administracji rządowej  i samorządowej
    oraz organizacjami społecznymi

▪ pełni inne czynności przewidziane w prawie o ustroju sądów powszechnych oraz przepisach
   odrębnych

Sąd Rejonowy w Lubaczowie został utworzony z dniem 1 lipca 2015 r.  na podstawie Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 listopada 2014 r. w sprawie utworzenia niektórych sądów rejonowych (Dz. U. z 2014.1683).

 

Aktualną siedzibę i obszar właściwości Sądu Rejonowego określa Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 listopada 2014 r. zmieniajace rozporządzenie w sprawie  ustalenia  siedzib i obszarów właściwości sądów apelacyjnych, okręgowych i rejonowych (Dz. U. z 2014.1744).

 

Sąd Rejonowy w Lubaczowie stanowi element władzy sądowniczej sprawującej wymiar sprawiedliwości na podstawie Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997.78.483 ze zm.). Sposób organizacji sądu reguluje ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2015.133 w skrócie u.s.p.) i w szczególności: Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 czerwca  2015 r. - Regulamin  urzędowania sądów powszechnych (Dz. U. z 2015.925), Zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz. Urz. MS z 2003.5.22) oraz Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie  nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądów  powszechnych( Dz. U.z  2013.69)