SR Jarosław

Skargę konstytucyjną może wnieść każdy, czyje konstytucyjne wolności lub prawa zostały naruszone. Skarga może dotyczyć tylko zgodności z Konstytucją ustawy lub innego aktu normatywnego, na podstawie którego sąd lub organ administracji publicznej orzekł ostatecznie o jego wolnościach lub prawach albo obowiązkach określonych w Konstytucji.
Skarga może być wniesiona do Trybunału Konstytucyjnego po wyczerpaniu drogi prawnej w ciągu 3 miesięcy od doręczenia skarżącemu prawomocnego wyroku, ostatecznej decyzji lub innego prawomocnego rozstrzygnięcia. Nie znaczy to jednak, że można zaskarżyć to orzeczenie - skarżyć można jedynie regulację prawną, która była jego podstawą. Trybunał może jednak wydać postanowienie tymczasowe o zawieszeniu lub wstrzymaniu wykonania orzeczenia w sprawie, której skarga dotyczy, jeżeli wykonanie wyroku, decyzji lub innego rozstrzygnięcia mogłoby spowodować skutki nieodwraca

lne, wiążące się z dużym uszczerbkiem dla skarżącego lub gdy przemawia za tym ważny interes publiczny lub inny ważny interes skarżącego.

Trybunał Konstytucyjny rozpoznaje tylko takie skargi konstytucyjne, które związane są z naruszeniem praw lub wolności określonych w Konstytucji RP, z wyłączeniem spraw określonych w art. 56 Konstytucji (czyli dotyczących uzyskania przez cudzoziemców prawa azylu lub statusu uchodźcy). Może przy tym rozpoznawać skargę konstytucyjną wyłącznie wówczas, gdy skarżący wykorzystał już wszystkie, przysługujące mu w ramach postępowania sądowego lub administracyjnego, środki zaskarżenia lub środki odwoławcze.


Warunki formalne skargi:

Skargę konstytucyjną może dla skarżącego sporządzić wyłącznie adwokat lub radca prawny (samodzielnie we własnej sprawie może sporządzić ją sędzia, prokurator, notariusz, profesor lub doktor habilitowany nauk prawnych).

Jeżeli skarżący, ze względu na sytuację majątkową, nie jest w stanie opłacić kosztów sporządzenia skargi konstytucyjnej przez adwokata lub radcę prawnego, ma prawo zwrócić się do sądu o ustanowienie dla niego adwokata lub radcy prawnego z urzędu. Wniosek w sprawie o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego z urzędu należy złożyć do sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania skarżącego. W przypadku uwzględnienia tego wniosku, skarżący nie będzie ponosił kosztów sporządzenia skargi konstytucyjnej.

Skarga musi spełniać wymogi pisma procesowego tzn. zawierać:

- określenie sądu, do którego jest kierowana (Trybunału Konstytucyjnego),
-imię i nazwisko lub nazwę skarżącego, jego przedstawicieli ustawowych i pełnomocników;
-określenie rodzaju pisma jako skargi konstytucyjnej,
-treść skargi z uzasadnieniem,


-datę i podpis skarżącego albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika;
-wymienienie załączników.


Ponadto skarga musi zawierać:

- dokładne określenie ustawy lub innego aktu normatywnego, na podstawie którego sąd lub organ administracji publicznej orzekł ostatecznie o wolnościach lub prawach albo obowiązkach określonych w Konstytucji i w stosunku do którego skarżący domaga się stwierdzenia niezgodności z Konstytucją,
-wskazanie, jakie konstytucyjne wolności lub prawa i w jaki sposób - zdaniem skarżącego - zostały naruszone,
-uzasadnienie skargi, z podaniem dokładnego opisu stanu faktycznego.


Do skargi konstytucyjnej należy dołączyć:

-pełnomocnictwo do sporządzenia skargi konstytucyjnej (w przypadku skargi sporządzonej przez pełnomocnika z urzędu należy dołączyć kopię postanowienia sądu rejonowego o ustanowieniu takiego pełnomocnika oraz decyzji organu samorządu adwokackiego lub radcowskiego wyznaczającą konkretnego adwokata lub radcę prawnego pełnomocnikiem z urzędu); ponadto -w przypadku osób prawnych - aktualny wyciąg ze stosownego rejestru;
-kopię orzeczenia (wyrok, decyzję lub inne rozstrzygnięcie) organu władzy publicznej, z którego wydaniem skarżący łączy naruszenie przysługujących mu praw lub wolności o charakterze konstytucyjnym wraz z podaniem daty jej doręczenia skarżącemu;
-kopię orzeczeń wydanych w związku z wyczerpaniem przez skarżącego przysługujących mu środków odwoławczych lub środków zaskarżenia, łącznie z orzeczeniem wydanym przez organ pierwszej instancji.

Skargę konstytucyjną wraz z załącznikami należy składać w 5 egzemplarzach.

 

Schemat - jak powinna wyglądać skarga konstytucyjna?

Informacje ogólne:

 

1)miejsce i data sporządzenia skargi konstytucyjnej;
2)imię i nazwisko skarżącego, a w przypadku skarżącego nie będącego osobą fizyczną należy podać nazwę, osobę (osoby) upoważnioną do reprezentacji danego podmiotu oraz określenie podstawy reprezentacji;
3)adres skarżącego;
4)imię i nazwisko pełnomocnika skarżącego;
5)adres kancelarii oraz nr wpisu na listę adwokatów lub radców prawnych.


Określenie przedmiotu skargi konstytucyjnej:

1)dokładne określenie zaskarżonego aktu normatywnego ze wskazaniem konkretnego przepisu (lub przepisów), nazwy aktu, daty wydania oraz miejsca publikacji;
2)dokładne wskazanie przepisów Konstytucji RP, których naruszenie zarzuca się w skardze konstytucyjnej.


Określenie podstaw skargi konstytucyjnej:

 

1)wskazanie orzeczenia organu władzy publicznej, z którym skarżący łączy naruszenie przysługujących mu praw lub wolności konstytucyjnych (należy podać organ wydający orzeczenie, datę wydania, sygnaturę sprawy);
2)wskazanie podmiotowych praw lub wolności o charakterze konstytucyjnym, których naruszenie skarżący łączy z wydaniem orzeczenia określonego w pkt 1 wraz z podaniem przepisów Konstytucji RP, z których prawa te lub wolności są wywodzone;
3)dokładne określenie tego, w jaki sposób orzeczenie, o którym mowa w pkt 1, prowadzi do naruszenia konstytucyjnych praw lub wolności skarżącego;
4)przedstawienie argumentów wskazujących na ostateczny charakter orzeczenia, o którym mowa w pkt 1, a w szczególności, uzasadniających przekonanie, iż skarżący wyczerpał przysługujące mu środki zaskarżenia lub inne środki odwoławcze;
5)podanie daty doręczenia skarżącemu orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie będącej podstawą skargi konstytucyjnej;


6)w przypadku sporządzenia skargi przez pełnomocnika ustanowionego z urzędu:
podanie daty złożenia przez skarżącego wniosku do sądu rejonowego o ustanowienie pełnomocnika z urzędu celem sporządzenia skargi konstytucyjnej;
podanie daty doręczenia skarżącemu pisma informującego o tym, który adwokat lub radca prawny został wyznaczony do sporządzenia skargi konstytucyjnej;
7)podanie argumentów przemawiających za tym, iż zakwestionowane w skardze konstytucyjnej regulacje prawne stanowiły podstawę wydania orzeczenia, o którym mowa w pkt 1.


Uzasadnienie :

Uzasadnienie zarzutu niezgodności z Konstytucją, w tym dokładne określenie na czym, zdaniem skarżącego, polega niezgodność zakwestionowanych regulacji prawnych z będącymi przedmiotem skargi przepisami konstytucyjnymi.


Skutki uwzględnienia skargi konstytucyjnej:

 

Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne. Wchodzą w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, Monitorze Polskim lub innym publikatorze, w którym dany akt został ogłoszony.
Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego o niezgodności z Konstytucją, umową międzynarodową lub z ustawą aktu normatywnego, na podstawie którego zostało wydane prawomocne orzeczenie sądowe, ostateczna decyzja administracyjna lub rozstrzygnięcie w innych sprawach, stanowi podstawę do wznowienia postępowania, uchylenia decyzji lub innego rozstrzygnięcia na zasadach i w trybie określonych w przepisach właściwych dla danego postępowania.


Kodeks postępowania cywilnego:

Art. 4011 Można żądać wznowienia postępowania również w wypadku, gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub z ustawą, na podstawie którego zostało wydane orzeczenie.

 

Art. 403 § 4. Można żądać wznowienia, jeżeli na treść wyroku miało wpływ postanowienie niekończące postępowania w sprawie, wydane na podstawie aktu normatywnego uznanego przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodny z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub z ustawą, uchylone lub zmienione zgodnie z art. 4161.

Art. 407 § 2. W sytuacji określonej w art. 4011 skargę o wznowienie wnosi się w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Jeżeli w chwili wydania orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego orzeczenie, o którym mowa w art. 4011, nie było jeszcze prawomocne na skutek wniesienia środka odwoławczego, który został następnie odrzucony, termin biegnie od dnia doręczenia postanowienia o odrzuceniu, a w wypadku wydania go na posiedzeniu jawnym - od dnia ogłoszenia tego postanowienia.


Kodeks postępowania karnego:

Art.540 § 2. Postępowanie wznawia się na korzyść strony, jeżeli Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub z ustawą przepisu prawnego, na podstawie którego zostało wydane orzeczenie; wznowienie nie może nastąpić na niekorzyść oskarżonego.

§ 3. Postępowanie wznawia się na korzyść oskarżonego, gdy potrzeba taka wynika z rozstrzygnięcia organu międzynarodowego działającego na mocy umowy międzynarodowej ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską.Art.

Kodeks postępowania administracyjnego:

Art. 145a. § 1. Można żądać wznowienia postępowania również w przypadku, gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją, umową międzynarodową lub z ustawą, na podstawie którego została wydana decyzja.

 

§ 2. W sytuacji określonej w § 1 skargę o wznowienie wnosi się w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.


Biuro Obsługi Interesantów - Sądu  Rejonowego w Jarosławiu

ul. Czarnieckiego 4  37-500 Jarosław
e-mail: boi@jaroslaw.sr.gov.pl, pok. 3

tel. 16 6240102

Pracownicy Biura Obsługi Interesantów 

Kierownik Biura Obsługi Interesantów - Starszy Sekretarz Sądowy Aneta Folta

Sekretarz Sądowy Katarzyna Walankiewicz

 
 

Godziny pracy Biura Obsługi Interesantów:

poniedziałek od godz. 8:00 do godz. 18:00 

wtorek - piątek od godz. 7:30 do godz. 15:30 

przerwa w godzinach od 11.00 do 11.30

 

 

 

pdfZarządzenie Prezesa Nr 6/2021249.64 KB

 

pdfRegulamin BOI oraz Czytelni Akt.pdf

 

pdfZałączniki do Regulaminu BOI.pdf

 

 

 

 

 

Dokumenty kontroli zarządczej

Kontrolę zarządczą wprowadziła ustawa z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych. Dotyczy ona jednostek sektora finansów publicznych, w tym sądów.

Kontrolę zarządczą stanowi ogół działań podejmowanych dla realizacji celów i zadań jednostki w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.

Prezes Sądu Okręgowego w Przemyślu zarządzeniem z dnia 23 listopada 2011 r. wprowadził nowy Regulamin Kontroli Zarządczej oraz powołał Komisję do spraw zarządzania ryzykiem, której podstawowym celem jest koordynowanie działań w zakresie kontroli zarządczej podejmowanych w Sądzie, w tym wdrażanie i doskonalenie procesu zarządzania ryzykiem.

W wykonaniu dyspozycji art. 70 ust. 5 w zw. z art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych w związku z § 7 ust. 4 komunikatu Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie kontroli zarządczej dla działu administracji rządowej - Sprawiedliwość zamieszczamy stosowne dokumenty: 

 

ROK 2025

pdfPlan_działalności_SR_Jarosław_na_2025.pdf94.80 KB

docxplan_działalności_SR_Jarosław_na_2025.docx13.52 KB

 

ROK 2024

pdfPlan_Działalności_Sądu_Rejonowego_w_Jarosławiu_na_2024r.pdf519.49 KB

docPlan_Działalności_Sądu_Rejonowego_w_Jarosławiu_na_2024r.doc46.00 KB 

pdfOświadczenie_o_stanie_kontroli_zarządczej_2024.pdf138.61 KB

docOświadczenie_o_stanie_kontroli_zarządczej_2024.doc29.00 KB

pdfSprawozdanie_z_wykonania_planu_działalności_2024.pdf183.76 KB

docSprawozdanie_z_wykonania_planu_działalności_2024.doc58.50 KB

 

ROK 2023

 pdfPlan Działalności Sądu Rejonowego w Jarosławiu na rok 2023499.64 KB

docPlan Działalności Sądu Rejonowego w Jarosławiu na rok 202343.00 KB 

pdfOświadczenie_o_stanie_kontroli_zarządczej_2023.pdf321.54 KB

docOświadczenie_o_stanie_kontroli_zarządczej_2023.doc28.00 KB

pdfSprawozdanie_z_wykonania_planu_działalności_2023.pdf978.88 KB

docSprawozdanie_z_wykonania_planu_działalności_2023.doc54.00 KB

 

ROK 2022

pdfOświadczenie o stanie kontroli zarządczej 2022.pdf304.19 KB

docOświadczenie o stanie kontroli zarządczej 2022.doc28 KB

pdfSprawozdanie z wykonania planu działalności za rok 2022.pdf1.01 MB

docSprawozdanie z wykonania planu działalności za rok 2022.doc54.50 KB

pdfPlan Działalności Sądu Rejonowego w Jarosławiu na rok 2022

 

 ROK 2021

pdfOświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok 2021 

pdfSprawozdanie za rok 2021

pdfPlan Działalności Sądu Rejonowego w Jarosławiu na rok 2021

 

pdfPlan Działalności Sądu Rejonowego w Jarosławiu na rok 2020

pdfSprawozdanie za rok 2020

pdfOświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok 2020

 

pdfPlan Działalności Sądu Rejonowego w Jarosławiu na rok 2019

pdfSprawozdanie za rok 2019

  

pdfOświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok 2019

 

pdfSprawozdanie za rok 2018

 

pdfOświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok 2018

 

pdfPlan Działalności Sądu Rejonowego w Jarosławiu na rok 2018

pdfSprawozdanie za rok 2017

 

pdfOświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok 2017

 

pdfPlan Działalności Sądu Rejonowego w Jarosławiu na rok 2017

pdfSprawozdanie za rok 2016

pdfOświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok 2016

 

pdfPlan Działalności Sądu Rejonowego w Jarosławiu na rok 2016

pdfSprawozdanie za rok 2015 

 

pdfOświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok 2015

 

pdfPlan działalności dla Sądu Rejonowego w Jarosławiu na 2015 rok

pdfOświadczenie o stanie kontroli zarządczej za rok 2014

pdfSprawozdanie za rok 2014

 

pdfPlan działalności dla Sądu Rejonowego w Jarosławiu na 2014 rok 692.81 KB

 

pdfSprawozdanie za rok 2013 660.22 KB

 

pdfOświadczenie o stanie kontroli zarządczej za 2013 rok 576.27 KB

 

 

W ramach "Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014 - 2020 podajemy poniżej zaktualizowane bazy danych instytucji, podmiotów i organizacji pozarządowych udzielających pomocy osobom dotkniętym przemocą w rodzinie z terenu województwa podkarpackiego.

pdf Krajowy_Program_Przeciwdzialania_Przemocy_w_Rodzinie_na_.pdf

docxBaza danych osób nadzorujących lub koordynujących na terenie województwa podkarpackiego realizację działań poszczególnych służb z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej31.20 KB

docWykaz punktów konsultacyjnych (PK), punktów interwencji kryzysowej (PIK) i in. podmiotów, udzielających pomocy osobom/rodzinom dotkniętym przemocą domową326.50 KB

docWykaz podmiotów oraz organizacji pozarządowych udzielających pomocy osobom/rodzinom dotkniętym przemocą domową.147.50 KB

docWykaz ośrodków interwencji kryzysowej.82.50 KB

docxWykaz podmiotów realizujących programy psychologiczno-terapeutyczne dla osób stosujących przemoc domową - 2023 r.16.54 KB

docxWykaz podmiotów realizujących programy oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w domową.21.60 KB

docxWykaz Specjalistycznych Ośrodków Wsparcia dla Osób Doznających Przemocy Domowej – ośrodki całodobowe, zapewniające miejsca schronienia.15.09 KB

docxBaza danych osób nadzorujących lub koordynujących na terenie województwa podkarpackiego realizację działań poszczególnych służb z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej.31.20 KB

xlsxREJESTR JEDNOSTEK SPECJALISTYCZNEGO PORADNICTWA WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO27.32 KB

xlsxRejestr miejsc, w których gmina udziela tymczasowego schronienia w schroniskach dla osób bezdomnych, schroniskach dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi, noclegowniach oraz ogrzewalniach, w województwie podkarpackim42.98 KB

xlsWYKAZ OŚRODKÓW POMOCY SPOŁECZNEJ W WOJEWÓDZTWIE PODKARPACKIM97.00 KB

  xlsWYKAZ POWIATOWYCH CENTRÓW POMOCY RODZINIE W WOJEWÓDZTWIE PODKARPACKIM41.50 KB

Bazy sporządzone przez Wydział Polityki Społecznej Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie.

docxwzór wniosku o zobowiązanie osoby stosującej przemoc w rodzinie do opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub zakazanie zbliżanie się do mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia58.64 KB

 pdfDz_U_2023_poz_1576_wzor_wniosku.pdf

 
Informacja  w zakresie  udzielania  przez Stowarzyszenie  "Nowa Kultura" w Jarosławiu pomocy osobom pokrzywdzonym przestępstwem oraz osobom im najbliższym, udzielania pomocy świadkom i osobom im najbliższym :
 
 


   I.        Wnioski o zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno - komunikacyjnej

Zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2022 r. poz. 2240), każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, o których mowa odpowiednio w art. 6 pkt 1 lub 3, tego podmiotu.

Zgodnie z art. 30 w/w ustawy osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym dalej "wnioskiem".

Wniosek o zapewnienie dostępności jest wnoszony do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związane żądanie zapewnienia dostępności zawarte we wniosku.

Do Sądu Rejonowego w Jarosławiu można złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej (dalej „wniosek”).

Kto może złożyć wniosek

Strony, petenci w zakresie dostępności w Sądzie Rejonowym w Jarosławiu mogą:

a)  poinformować o braku dostępności;

b)  złożyć wniosek o zapewnienie dostępności;

c)  złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności.

Zgłoszenie, o którym mowa w pkt a, ma charakter wyłącznie informacyjny i może być złożone przez każdą stronę/petenta Sądu Rejonowego w Jarosławiu.

Wniosek, o którym mowa w pkt b, może złożyć osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy. Po wykazaniu interesu faktycznego, tj. wskazaniu realnej potrzeby skorzystania z usług Sądu Rejonowego w Jarosławiu osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy ma prawo wystąpić do Sądu Rejonowego w Jarosławiu z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.

Wniosek zawiera:

a)  dane kontaktowe wnioskodawcy;

b)  wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;

c)  wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;

d)  wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.

Termin realizacji

Zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku następuje bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, nie jest możliwe w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, to Sąd Rejonowy w Jarosławiu niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.

W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku Sąd Rejonowy w Jarosławiu jest obowiązany zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie.

 Złożenie wniosku

Wniosek można:

- przesłać na adres:

Sąd Rejonowy w Jarosławiu
ul. Jana Pawła II 11
37-500 Jarosław

- złożyć w Biurze Podawczym w poniedziałek od godz. 08:00 – 18:00, od wtorku do piątku w godz. 7.30 do 15.30, przerwa w godzinach od 11.00 do 11.30

- przesłać za pośrednictwem EPUAP (www.epuap.gov.pl); /SRJaroslaw/skrytka

- przesłać pocztą elektroniczną na adres sad@jaroslaw.sr.gov.pl

 Wnioski rozpatrywane są przez Dyrektora Sądu Rejonowego w Jarosławiu w uzgodnieniu z Koordynatorem Dostępności.

 

Tryb odwoławczy

W przypadku gdy Sąd Rejonowy w Jarosławiu nie zapewnił wnioskodawcy dostępności:

1.  w sposób i w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy), albo

2.  w terminie 2 miesiące od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym), albo

3.  z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności

wnioskodawca ma prawo do złożenia skargi na brak dostępności do Prezesa Zarządu PFRON.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi w terminie 30 dni od dnia, w którym upłynął odpowiednio termin, o którym mowa w pkt 1 lub 2, albo od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w pkt 3.

 II.        Wniosek z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej (dalej „żądanie”)

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 848), każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.

Kto może wystąpić z żądaniem

Każda osoba w zakresie dostępności cyfrowej stron internetowych Sądu Rejonowego w Jarosławiu lub ich elementów może:

- poinformować o braku dostępności;

- złożyć żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej;

- złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności.

 Żądanie zawiera:

dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem;

- wskazanie strony internetowej, lub elementu strony internetowej Sądu Rejonowego w Jarosławiu, które mają być dostępne cyfrowo;

- wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem;

- wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.

 Termin realizacji

Zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej lub elementu strony internetowej Sądu Rejonowego w Jarosławiu następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.

Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej lub elementu strony internetowej Sądu Rejonowego w Jarosławiu nie może nastąpić w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem, to Sąd Rejonowy w Jarosławiu niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności cyfrowej, jednak nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.

W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej zgodnie z żądaniem Sąd Rejonowy w Jarosławiu powiadamia osobę występującą z żądaniem o jej przyczynach i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu wraz z uzasadnieniem.

Złożenie żądania

Żądanie można:

a)  przesłać na adres:

Sąd Rejonowy w Jarosławiu
ul. Jana Pawła II 11
37-500 Jarosław

b)  złożyć w Biurze Podawczym w poniedziałek od godz. 08:00 – 18:00, od wtorku do piątku w godz. 7.30 do 15.30, przerwa w godzinach od 11.00 do 11.30

c)  przesłać za pośrednictwem EPUAP (www.epuap.gov.pl); /SRJaroslaw/skrytka

d)  przesłać pocztą elektroniczną na adres sad@jaroslaw.sr.gov.pl

 Wnioski rozpatrywane są przez Dyrektora Sądu Rejonowego w Jarosławiu w uzgodnieniu z Koordynatorem Dostępności.

 Tryb odwoławczy

W przypadku gdy:

Sąd Rejonowy w Jarosławiu odmówi zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, lub wskazanego elementu strony internetowej, wskazanych w żądaniu, albo osoba występująca z żądaniem odmówi skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu – osoba występująca z żądaniem ma prawo do złożenia do Sądu Rejonowego w Jarosławiu skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub elementu strony internetowej.

 



Załączniki:
Lp.Tytuł załącznikaData wprowadzeniaWprowadziłPlik
1Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno- komunikacyjnej2024-02-01Justyna SawaDownload this file (Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno- komunikacyjnej)Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub inf.komunikacyjnej
2Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej2024-02-01Justyna SawaDownload this file (Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej)Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej
 
Realizując zadania wynikające z ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa przekazujemy Państwu informacje pozwalające na zrozumienie zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni oraz porady jak skuteczne stosować sposoby zabezpieczenia się przed tymi zagrożeniami.

Cyberbezpieczeństwo to „odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy” (art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1369)).



Do najpopularniejszych zagrożeń w cyberprzestrzeni należą:

  • ataki z użyciem szkodliwego oprogramowania (malware, wirusy, robaki, itp. – szczegóły można znaleźć tutajotwiera się w nowym oknie),
  • kradzieże tożsamości (więcej informacji można znaleźć tutajotwiera się w nowym oknie i tutajotwiera się w nowym oknie),
  • kradzieże (wyłudzenia), fałszowanie bądź niszczenie danych,
  • blokowanie dostępu do usług,
  • spam (niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne),
  • ataki socjotechniczne (np. phishing, czyli wyłudzanie poufnych informacji (np.. danych do logowania) poprzez podszywanie się pod instytucję lub osobę godną zaufania, np. urzędy, banki, portale społecznościowe, znajomych);
 Niektóre sposoby zabezpieczenia się przed zagrożeniami:

  • Używaj tylko silnych, indywidualnych dla każdego systemu haseł i nie udostępniaj ich nikomu.
  • Zainstaluj i używaj oprogramowania antywirusowe. Najlepiej stosuj ochronę w czasie rzeczywistym.
  • Aktualizuj oprogramowanie antywirusowe oraz bazy danych wirusów (dowiedz się czy twój program do ochrony przed wirusami posiada taką funkcję i robi to automatycznie).
  • Aktualizuj system operacyjny i aplikacje bez zbędnej zwłoki.
  • Nie otwieraj plików nieznanego pochodzenia.
  • Nie korzystaj ze stron internetowych (zwłaszcza ze stron banków, poczty elektronicznej czy portali społecznościowych), które nie mają ważnego certyfikatu, chyba, że masz stuprocentową pewność z innego źródła, że strona taka jest bezpieczna.
  • Nie używaj niesprawdzonych programów zabezpieczających czy też do publikowania własnych plików w Internecie (mogą one np. podłączać niechciane linijki kodu do źródła strony).
  • Regularnie skanuj komputer i sprawdzaj procesy sieciowe – jeśli się na tym nie znasz poproś o sprawdzenie kogoś, kto się zna. Czasami złośliwe oprogramowanie nawiązujące własne połączenia z Internetem, wysyłające twoje hasła i inne prywatne dane do sieci może się zainstalować na komputerze mimo dobrej ochrony – należy je wykryć i zlikwidować.
  • Sprawdzaj pliki pobrane z Internetu za pomocą programu antywirusowego.
  • Unikaj odwiedzania stron, które oferują wyjątkowe atrakcje (darmowe filmiki, muzykę, łatwy zarobek, cudowną dietę) – często na takich stronach znajdują się ukryte wirusy, trojany i inne zagrożenia.
  • Nie zostawiaj danych osobowych w niesprawdzonych serwisach i na stronach, jeżeli nie masz absolutnej pewności, że nie są one widoczne dla osób trzecich.
  • Nie wysyłaj w e-mailach żadnych poufnych danych (np. danych osobowych, logowania, karty kredytowej) w formie otwartego tekstu – powinny być zabezpieczone hasłem i zaszyfrowane – hasło przekazuj w sposób bezpieczny, tj. innym kanałem niż dane.
  • Pamiętaj o uruchomieniu firewalla.
  • Wykonuj kopie zapasowe ważnych danych.
  • Pamiętaj, że żaden bank czy Urząd nie wysyła e-maili do swoich klientów z prośbą o podanie hasła lub loginu w celu ich weryfikacji.
  • Zwracaj uwagę na komunikaty pojawiające się na ekranie i nigdy nie ignoruj ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa.
 

Więcej wskazówek na temat zabezpieczenia danych można znaleźć pod linkami:

 

Jeżeli chcesz anonimowo i łatwo zgłosić nielegalne i szkodliwe treści, na które natknąłeś się w sieci możesz zrobić to za pomocą tego formularzaotwiera się w nowym oknie.

 
Ministerstwo Sprawiedliwości realizuje w ramach 
Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 
projekt pn. Wdrożenie standardów i procedur obsługi 
interesanta w sądownictwie powszechnym.



Ważnym aspektem realizacji projektu, nie tylko wizerunkowym, jest usprawnienie komunikacji z interesantem, szczególnie z interesantem z niepełnosprawnościami, poprzez udostępnienie w sądach oraz zamieszczenie na portalu internetowym Ministerstwa Sprawiedliwości, aktualizowanych cyklicznie, co do zmieniającego się stanu prawnego, katalogów usług wraz z kartami usług dla interesantów poszczególnych szczebli sądów.



Katalog usług wraz z kartami usług świadczonych przez sąd obejmuje usługi, możliwe do realizacji przez każdy sąd powszechny, niezależnie od jego szczebla (usługi podstawowe) np. udostępnianie osobom uprawnionym akt sprawy w celu
ich przeglądania lub sporządzania fotokopii, a także te wykonywane przez sądy danego szczebla (usługi uzupełniające dla sądu rejonowego, usługi uzupełniające dla sądu okręgowego, usługi uzupełniające dla sądu apelacyjnego) np. informacja o stwierdzeniu nabycia spadku, informacja o apelacji, o kasacji.



Karty usług to wybrane rodzaje spraw, z którymi najczęściej zgłaszają się interesanci do sądów. Karty usług ujęte w katalogu usług, to jednostkowa informacja o postępowaniu. Jest to informacja dla interesantów o tym, w jaki 
sposób zrealizować daną usługę świadczoną przez sądy powszechne, w szczególności informację o tym, który sąd i wydział jest dla sprawy właściwy, informację o tym, w jaki sposób zainicjować sprawy, jakie złożyć dokumenty, w jakim terminie należy je złożyć, w jakiej wysokości wnieść opłatę, jakie wzory zastosować. 



Karta usługi to konkretna instrukcja działania dla interesanta, udzielana zgodnie z jednolitą we wszystkich sądach procedurą w celu zapobieżenia występującym dysproporcjom, zarówno w sposobie obsługi, jak i jakości przekazywanej interesantom informacji przez poszczególne sądy. Powyższe ustandaryzowane działanie znacząco podniesie efektywność komunikacji na linii sąd - obywatel oraz przyczyni się do szerokiego i nieograniczonego dostępu do informacji o realizowanych przez sąd usługach, 
przy dostępności w sądach oraz przez Internet https://ms.gov.pl), bez konieczności przychodzenia do sądu. Katalog usług podstawowych obejmuje usługi wspólne, tzn. usługi najczęściej świadczone zarówno przez sądy rejonowe, okręgowe, jak i apelacyjne. Katalog usług uzupełniających obejmuje odpowiednio usługi świadczone na poszczególnych poziomach sądownictwa powszechnego.



Do wybranych kart usług zostały załączone wzory pism i/lub formularzy znajdujących zastosowanie w odniesieniu do danej usługi.
 
  Wzory i formularze pism sądowych dostępne są również do pobrania ze strony internetowej wsoi.ms.gov.pl

.PETYCJE JEDNOSTKOWE

 

1.      Petycja dotycząca zmiany zarządzenia w sprawie udostępniania danych za pośrednictwem Portalu Informacyjnego Sądów Powszechnych poprzez rozpoczęcie publikacji następujących spraw:

- z repertorium „ Cz” we wszystkich wydziałach cywilnych

- z repertorium „ RCz” we wszystkich wydziałach rodzinnych i nieletnich

- z repertorium „ Pz” we wszystkich wydziałach pracy

 

Petycja wpłynęła w dniu 06 listopada 2020 r. ( A-053-1/20)

Autor petycji nie wyraził zgody na ujawnienie swoich danych osobowych.

pdfOdpowiedź na petycję

pdfTreść_Petycji.pdf

 

 

 

Załączniki:
Lp.Tytuł załącznikaData wprowadzeniaWprowadziłPlik
1Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie Portalu Informacyjnego 2024-03-15Magdalena ChomontDownload this file (Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie Portalu Informacyjnego )Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie Portalu Informacyjnego
2Zarządzenie Prezesa Sądu Rejonowego w Jarosławiu z dnia 15 marca 2024 r. w sprawie uchylenia Zarządzenia nr 34/2021 w sprawie udostępniania danych za pośrednictwem Portalu Informacyjnego 2024-03-18Magdalena ChomontDownload this file (Zarządzenie Prezesa Sądu Rejonowego w Jarosławiu z dnia 15 marca 2024 r. w sprawie uchylenia Zarządzenia nr 34/2021 w sprawie udostępniania danych za pośrednictwem Portalu Informacyjnego )Zarządzenie z dnia 15 marca 2024r.pdf

Podkategorie